tirsdag 31. juli 2012

gulbeinet måke






3 kommentarer:

  1. Hei Sindre! Utrolig skummel fugl du har funnet her. Som du nevner selv er det noe mye hvitt i P9 og P10 for gulbeinmåke(ikke ideelt utenfor artens normale utbredelsesområde, men jeg har sett slikt tegnede fugler i middelhavet selv). Ellers er det meste meget bra for gulbeinmåke. Fuglen er langstrakt i kroppen à la sildemåke (supert), står med ganske høyt bryst (supert), ser ut til å være en tanke mørkere enn gråmåke (supert), har interessant hodeform med bratt panne og flat isse mens nakken begynner brått (supert), har nebb som ender bratt og med tydelig nebbkrok og gonysvinkel (supert) med rød nebbflekk som blør over på øvre nebbhalvdel (supert), har mørkere gul iris enn det gråmåker vanligvis har (supert) og har svært mye svart i vingespissen - det ser ut som om hele tuppen er dyppet i blekk (superdupert). Dersom du har flere bilder av denne, fortrinnsvis sammen med gråmåker i samme vinkel er jeg svært interessert i å se på disse. Send de gjerne til steeng ostfoldfk.no eventuelt rebshu gmail.com. Etter min erfaring er det fullt mulig for en gulbein å ha P9-10 slik tegnet og siden fuglen ser ut som den gjør ellers vil jeg gjerne følge den opp litt nærmere. Uten at jeg herved sier det er en gulbein, selvsagt:-) Mvh Stein Engebretsen

    SvarSlett
  2. Oops! Var som vanlig litt kjapp i avtrekkeren. Glemte å nevne at fuglen din også har blodrød øyering, bredest foran og bak øyet (supert) og samme farge på munnviken også (supert). I tillegg er mine betraktninger basert på begge innleggene dine rundt fuglen. Mvh Stein

    SvarSlett
  3. Sånn sett klar over at den ser spennende ut :) Har sendt en del bilder til flere (mest linker hit riktignok). En .zip-fil med samtlige bilder av fuglen kan lastes ned her for de som er interessert: https://www.sugarsync.com/pf/D6100855_9089091_287103

    SvarSlett